1 lutego 2018 r. podatnicy VAT otrzymali do dyspozycji nowe, bezpłatne narzędzie do wysyłania JPK_VAT – aplikację e-mikrofirma. To intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku wysłania pliku JPK_VAT, w szczególności, gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej.
E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów i otrzymają Urzędowe Poświadczenie Odbioru.
Autoryzacja JPK_VAT na kilka sposobów
Do wysłania pliku JPK_VAT konieczna jest jego autoryzacja (uwierzytelnienie). Służy do tego jeden z dwóch podpisów elektronicznych: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz Profil Zaufany eGO), który można w bardzo prosty sposób założyć w każdym urzędzie lub przez Internet.
Dzięki bezpłatnemu Profilowi Zaufanemu (eGO) mikroprzedsiębiorcy mogą:
- łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać wymagane pliki,
- mieć pewność, że właściwie autoryzują i podpiszą JPK_VAT.
Profil Zaufany (eGO) to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy, jako elektroniczny podpis) i korzystać z wielu usług online na portalach urzędowych. Za jego pomocą można załatwić sprawy m.in. na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy założyć firmę w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.
Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:
- przez system bankowości elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu,
- przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym. Profil Zaufany można również potwierdzić podczas dyżurów w urzędach skarbowych 17 i 24 lutego br. w godz. 9:00-13:00
E-mikrofirma krok po kroku – tutoriale
Źródło Ministerstwo Finansów