248 mln na rozwój gdyńskiego portu

Ponad 132 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej otrzymał Urząd Morski w Gdyni na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego. Prawie 117 mln zł trafi zaś do Zarządu Morskiego Portu Gdynia na budowę terminalu promowego.
f109a580dcd0a728aa39c35337aee920
Umowę o dofinansowanie podpisali 18 czerwca, Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Grzegorz Dyrmo, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Inwestycja Spółki będzie kosztować prawie 222 miliony złotych. Unia Europejska dofinansuje ponad połowę kosztów – blisko 117 milionów złotych. Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu.

– Z punktu widzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju kluczowy jest gospodarczy aspekt tej inwestycji. Liczymy na to, że dzięki nowemu terminalowi w gdyńskim porcie pojawią się możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich o długości 240m – mówi Witold Słowik, wiceminister Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

– Inwestycje prowadzone w gdyńskim porcie są dowodem determinacji w konsekwentnej realizacji przyjętej strategii rozwoju – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Wsłuchujemy się w potrzeby naszych kontrahentów i w ramach harmonogramu rozwojowego Portu Gdynia dostosowujemy naszą ofertę do ich potrzeb i wymagań. Budowa nowego publicznego terminalu promowego to inwestycja umożliwiająca rozwój Autostrady Morskiej Gdynia – Karlskrona. Chcemy być liderem usług promowych w regionie, dlatego też musimy i będziemy inwestować w infrastrukturę portową – podkreśla.

Terminal ma powstać przy ul. Polskiej, w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Działka pod budowę jest już gotowa do rozpoczęcia prac budowlanych. Na początku roku wyburzono stojący na niej stary magazyn portowy. Nowa infrastruktura ma pozwolić na obsługę promów sięgających nawet 240 metrów długości, znacznie większych niż do tej pory. Skróci się także czas wyjścia i wejścia do portu. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu). Pasażerowie będą mogli korzystać z nowych udogodnień. Przebudowy doczeka się też układ drogowy i kolejowy. Powstaną parkingi, place manewrowe i przebudowane zostanie torowisko.

– Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która jest potrzebna do jego działania. Projekt zakłada między innymi: przebudowę dróg dojazdowych do nowego terminalu, przebudowę torów i rozjazdów kolejowych. Wszystko po to, by do nowego terminalu można było wygodnie dojechać koleją. Przebudowane zostanie też nabrzeże Polskie i nabrzeże Fińskie, by zapewnić trwałość, w związku z planowanym dostępem do portu dla większych jednostek – tłumaczy Adam Meller, prezes zarządu Portu Morskiego Gdynia.

Otwarcie nowego terminalu promowego jest planowane za trzy lata. Do tego czasu promy będą dalej korzystać z dotychczasowego miejsca przy nabrzeżu Helskim, na końcu basenu portowego.

– Nowa obrotnica, pogłębienie basenów portowych i podejścia do 16,5 metra oraz budowa nowego terminalu promowego to przyszłość Portu Gdynia, którą tworzymy na podobieństwo inżyniera Tadeusza Wendy – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Autor: Lechosław Dzierżak, www.gdynia.pl

image_pdfimage_print