Nowe możliwości dla Gdyni dzięki inwestycjom w Karlskronie

W ostatnich dniach głośno o relacjach na linii Gdynia – Karlskrona. Wszystko za sprawą inwestycji prowadzonych w portach obu miast oraz rozwoju operatora promowego Stena Line.

O tym, że w gdyńskim porcie powstanie nowy terminal promowy pisaliśmy na początku tygodnia. Będzie on miał za zadanie obsłużyć statki o długości 240m z pojemnością frachtową 4100m ładunkowych, znajdzie się tam miejsce dla 250 ciężarówek oraz 1300 pasażerów w każdym rejsie. W tym samym czasie, Stena Line poinformowała, iż na linii zaczyna pływać kolejna jednostka pod nazwą Stena Baltica przeznaczona głównie do przewozów towarowych, lecz zabierająca też pasażerów i samochody osobowe. Nowy prom otrzymał nazwę po jednostce, która pływała na linii Karlskrona-Gdynia w latach 2002-2011.

Echa współpracy Gdyni z portem szwedzkim nie milkną także dzięki rozwijającemu się Karlskrona Baltic Port. Ta inwestycja, prowadzona w ramach projektu Baltic Link, nazwana hubem intermodalnym ma za zadanie rozwinąć transport promowo – kolejowo – samochodowy. Już zmodernizowano sieć połączeń kolejowych w Szwecji. Dzięki temu i Gdynia będzie miała możliwość dotarcia do rozwijanej sieci terminali intermodalnych w takich miastach, jak Sztokholm, Oslo, Goeteborg i wielu innych położonych na północy Szwecji. Na wyspie Verkö powstaje też hub (prom-kolej), który obsługiwał będzie przewozy do, jak i z Europy Wschodniej i Północno-Wschodniej.

 

Tekst: Magdalena Urban, GCWP