Pomimo pandemii – rekord przeładunków i inwestycje

Rok 2020 będzie kojarzył się negatywnie przedstawicielom różnych branż, ale ze swoich wyników może być zadowolony Port Gdynia. Ogólne spowolnienie gospodarcze nie odbiło się na tempie pracy i w porcie w minionym roku zanotowano blisko 3-procentowy ogólny wzrost. Znacznie poprawiły się statystyki przeładunków zboża, udało się też przeładować więcej kontenerów. Jednocześnie trwały duże inwestycje w infrastrukturę.

Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia sprawiły, że 2020 rok był inny niż wszystkie. Inny, ale nie dla wszystkich w negatywnym tego słowa znaczeniu. Kiedy źle radziła sobie np. część handlu, w niektórych branżach statystyki rosły bez względu na spowolnienie całej gospodarki. Tak było w Porcie Gdynia, który właśnie pozytywnie podsumował rok 2020.

Port zakończył rok 2020 z ogólnym wzrostem wynoszącym 2,9% w skali roku. Duży wpływ na taki wynik miał kolejny rekord przeładunków – w minionym roku przeładowano ponad 24,6 miliona ton towarów, a największy wzrost pod tym względem zanotowano w grudniu. Wtedy przeładunek wzrósł o 10,7% w porównaniu do grudnia 2019 roku. Do tych statystyk najbardziej przyczyniły się przeładunki zboża, których było o 68,9% więcej. Wzrost dotyczył też kontenerów, których w ciągu roku przeładowano w gdyńskim porcie o 0,9% więcej.

– Zamknęliśmy rok 2020 wzrostem przeładunków o 2,9 proc. w porównaniu do 2019 roku, który był rekordowy w historii portu. To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia – komentuje rok 2020 Adam Meller, prezes Portu Gdynia.

Temu, żeby kolejne lata pozwalały na bicie kolejnych statystycznych rekordów w Porcie Gdynia, mają służyć już realizowane i planowane inwestycje. Lepsza infrastruktura to lepszy dostęp dla środków transportu – zarówno drogowego, jak i kolejowego. Pomimo pandemii nie stanęły zatem portowe projekty, których wartość to w tej chwili ponad 4 miliardy złotych.

Przypomnijmy najważniejsze projekty, które są obecnie realizowane w Porcie Gdynia:

 

  • nabrzeże, akweny oraz tor podejściowy – zakończono dwie inwestycje: „Przebudowa nabrzeża Słowackiego w Porcie Gdynia” oraz „Przebudowa nabrzeża Włoskiego w Porcie Gdynia”. Podpisano też umowę na „Wykonanie przebudowy nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”. Trwają także prace przy realizacji pierwszych etapów projektu pogłębiania toru podejściowego i akwenów – przebudowanie Obrotnicy nr 2, prace nad Ostrogą Pilotową. Jednocześnie Urząd Morski realizuje projekt „Pogłębienie toru podejściowego do Portu Gdynia”.
  • nowy publiczny terminal promowy – prace na budowie zbliżają sie do końca. Budynek terminalu, magazyn oraz galeria pasażerska są już na ukończeniu, obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe i instalacyjne wewnątrz. Zakończono m.in. roboty konstrukcyjne związane z przebudową nabrzeża Polskiego oraz rampy Ro-Ro.
  • dostęp kolejowy – trwa inwestycja PKP PLK pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, która zakłada przebudowę aż 115 kilometrów torów. Port realizuje duży projekt pod nazwą „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”.
  • dostęp drogowy – miasto Gdynia oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przedstawiły ostateczny przebieg planowanej Drogi Czerwonej.
  • centrum logistyczne – podpisano umowę na wykonanie robót związanych z „Budową placów manewrowo-składowych na terenie Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia”. Obszar o łącznej powierzchni ponad 17 hektarów posłuży do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.
  • suchy port – do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów złożono wniosek o zgodę na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy-Emilianowie, który ma pełnić rolę tzw. suchego portu i być zapleczem dla Portu Gdynia.
  • port zewnętrzny – uruchomiono procedurę na wybór partnera prywatnego dla projektu „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”. Termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego jest planowany na 29 stycznia 2021 roku.

 

Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

image_pdfimage_print